Mannen från 3 – Space Mission

 

Art Director/kreatör: Björn Avén / Copywriter: Eric Fallander / Grafisk form: Charlotte Pope 

Retusch: Simon Häggbom / Produktionsbolag: Lifelike / Post production film: Chimney

Köpt media: YouTube, pre-rolls, Facebook, print magasin, OOH

 

Hösten 2014 befann sig Mannen från 3 i rymden. Hans uppdrag: att aktivera 3s nya trade-in-program, så att kunder kan lämna in sin gamla mobil och få rabatt på en ny. Programmet aktiverades absurt nog genom en enkel knapptryckning på en svårtillgänglig plats.
Vårt uppdrag blev att ta ut och fördjupa filmkonceptet i fler medier och skapa engagerande aktiviteter kring konceptet och varumärket. Vi bestämde oss för att ta vara på känslan av en Hollywood-produktion och lanserade reklamkonceptet som det vore en filmpremiär. Vi tog fram en teaser-trailer för reklamfilmen som gick i digitala medier.

Vi utvecklade en kampanjsida där besökarna kunde ta del av hela reklamfilmen, Behind the scenes material och värdera sin gamla mobil. Vi utvecklade även ett verktyg där man kunde modifiera vår reklamfilm till en egen spännande eller humoristisk filmtrailer, med sig själv i huvudrollen.

  • mf3movie_homepage_1000

Skapa din egen filmtrailer

Temat och produktionsvärdet av reklamfilmen har känslan av en stor Hollywood-produktion. Storyn att trade-in aktiveras genom en knapptryckning på en satellit i rymden är däremot helt ologisk. Vi ville ta fasta på det irrationella i detta;

Vad mer kan man tänkas aktivera genom en enkel knapptryckning?

Vi utvecklade ett interaktivt verktyg där vi lät användarna kidnappa konceptet och med några snabba klick göra en egen mustig film-trailer med dem själva i hjälterollen. Genom att ta det högtravande och dramatiska i filmmanéret och kombinera med ett banalt uppdrag som “Dagishämtning” kan användarna lätt få fram något humoristiskt som man kan dela med sina kollegor eller vänner.

  • uppdrag_1000

 

 

Värdera din mobil

Vi tog även fram ett praktiskt verktyg som var centralt för kampanjens budskap. Användaren skriver in modellen och märket på sin nuvarande mobil och får ett rabatterat pris på sin nya mobil.

Samarbete med SF

En filmlanserings kanske mest självklara medieval är såklart att synas i och i anslutning till biograferna. Vi tog fram filmaffischer och köpte annonsering i SF:s gratistidning “Film på bio”.

  • varderamobil_484
  • FIlmtidning2_1000

TILLBAKA